12:00 15.03.2019
Мария Соколенко опубликовала запись

З вітерцем! Першому українському авто виповнилося сто років

У 1909-му в Одесі інженер Василь Стасюлевич в своїй майстерні зібрав перший на території сучасної України автобус.

Мало хто знає, що перший в Російській імперії самохідний екіпаж теж з'явився у Південній Пальмірі — 1891 року редактор газети «Одеський листок» Василь Навроцький замовив у Франції диво-візок з бензиновим двигуном і зробив кілька кіл по Катерининській площі на очах у здивованих містян.

Що стосується Стасюлевича, то він просто скопіював конструкцію вантажівки зарубіжного виробництва, та додав до неї єдиний оригінальний елемент — масивний радіатор, що дозволило історикам вважати Василя Миколайовича батьком місцевої автопромисловості.

автобус Стасюлевича

Наступна глава автомобільної історії була написана вже в УРСР, коли в 1922-му на засіданні Подільського губкому постановили створити у Вінниці, Проскурові та Кам'янці-Подільському авторемонтні цехи. Сюди зі всієї губернії звозили автохлам, з якого іноді вдавалося змайструвати авто на ходу.

В лідери швидко висунувся завод «Мотор» з Кам'янця-Подільського — із запчастинами для вантажівок проблем не було, а ось автобусів катастрофічно не вистачало. Тоді інженери підприємства всього за чотири місяці розробили схему і налагодили виробництво автобуса власної конструкції. Хоча шасі і двигун були запозичені від американської вантажівки «Уайт», але багато вузлів і кузов умільці виготовили самі.

Перший 12-місний автобус під назвою «Кам'янецький мотор» був представлений громадськості напередодні листопадових свят 1923 року, а через два місяці була зібрана друга машина. Новинки курсували за маршрутом Кам'янець-Подільський — Проскурів — Вінниця. Швидкість не вражала — 30 км/год, тому до Проскурова автобус йшов чотири години, там робив двогодинну технічну зупинку і відправлявся в 5-годинну подорож до Вінниці.

Прототип «України» — Lancia Pentajota

Проте старенька шкапа ще довго залишалася основним засобом транспортування людей і товарів. Але в 1929-му влада поставила перед інженерами Харківського автоскладального заводу завдання: налагодити випуск важких вантажівок, що до того часу не вироблялися в СРСР. Йшлося про машину вантажопідйомністю 4 тони, в той час як горьковский ГАЗ-АА (аналог Ford-AA) перевлзив лише 1,5 тони, а московський АМО — до трьох тон.

Вантажівка виробництва Харківського автоскладального заводу

За основу харків'яни взяли італійську вантажівку Lancia Pentajota, але, на відміну від інших радянських авто, просто зібраних з готових західних комплектуючих, всі деталі нової машини були зроблені в Україні. Тому і ім'я нова вантажівка отримала відповідне — на радіаторі красувалося: «Україна». Машина розганялася до 70 км/год — дуже непогано для важкої вантажівки. На жаль, в серію автівка не пішла, але дві пілотних вантажівки брали участь 7 листопада 1931 року в святковій демонстрації в Харкові, після чого прослужили багато років.

Один з перших в СРСР електромобілів теж родом з України — в 1935-м в Києві фахівці республіканського Главдортранса сконструювали чотиримісну легкову машину з алюмінієвим кузовом. Сім акумуляторних батарей живили два електромотори потужністю по 3 кВт, кожен з яких приводив в рух по колесу.

Все це, зрозуміло, не зробило Україну автомобільною державою, але характеризує потенціал місцевих інженерів і техніків.

Максим Суханов, Lenta.UA

На ілюстрації: колектив заводу «Мотор»

+3
Просмотров: 75
Адрес записи: 
Необходимо загрузить аватар
Выразите свою индивидуальность, загрузив уникальный аватар (картинка пользователя) или выбрав наиболее подходящий из предлагаемой галереи аватаров.
Правила
закрыть

Правила публикации комментариев

Публикуя комментарии, Вы несете ответственность согласно законодательству Украины.

Запрещается:
  • публиковать комментарии, которые пропагандируют деятельность, прямо запрещенную законодательством Украины;
  • оставлять комментарии, не относящиеся непосредственно к опубликованному материалу;
  • использовать в комментариях ненормативную лексику (мат);
  • оскорблять в комментариях других посетителей, людей и организации;
  • публиковать комментарии, носящие рекламный характер;
  • использовать при написании комментария транслит (запись украинских или русских слов латинскими символами), предложения, состоящие из эрративов (например, так называемый олбанский йазыгг);
  • публиковать комментарии, целиком состоящие из заглавных букв;
  • публиковать односложные комментарии (например, «+1»).

Редакторы оставляют за собой право удалять любые комментарии, не отвечающие указанным требованиям, а при регулярном или грубом пренебрежении Правилами – блокировать пользователю доступ к Порталу. Редакторы не комментируют свои действия и не обсуждают их с пользователями.

Вы не подписаны на комментарии к этому материалу. Оповещать
Апрель
пн вт ср чт пт сб вс
01 02 03 04 05 06 07
08 09 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Подарки

Войти